pencil-plus

Λευτέρης Κελαϊδίτης 22 Νοεμβρίου 2018

Η καταναλωτική μανία καταστρέφει τους εφήβους

Η καταναλωτική μανία καταστρέφει τους εφήβους

Κινητό, τάμπλετ, λάπτοπ, μεγάλη οθόνη για το playstation ή το xbox, ασύρματα ακουστικά, video games το ένα μετά το άλλο, παπούτσια, ρούχα, τσάντες, καλλυντικά και οτιδήποτε άλλο μπορεί να φανταστεί ότι θα του δώσει χαρά, δημιουργούν τις εντονότερες επιθυμίες σημερινού εφήβου. Ο νέος έχει εκείνα τα χαρακτηριστικά του καλύτερου καταναλωτή. Μιμείται εύκολα και θέλει συνεχώς να αλλάζει.

Ο έφηβος καταναλωτής

Η άγνοια κινδύνου, η απειρία, ο μεγάλος ανταγωνισμός και η αξία που του δίνουν τα παιδιά κάνουν την περίοδο της εφηβείας δύσκολη και εύθραυστη. Οι ισορροπίες ανάμεσα στην διατήρηση και προστασία της προσωπικότητας του ατόμου από την μία και την ένταξη και αποδοχή από την κοινότητα από την άλλη δεν είναι πάντα ασφαλείς. Τα σύγχρονα πρότυπα των ανθρώπων στην τηλεόραση και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που ζουν γεμάτοι ανέσεις, με κινητά τελευταίας τεχνολογίας, με ρούχα και εμφανίσεις βγαλμένες από περιοδικά μόδας σαγηνεύουν τους νέους και τους ωθούν στην μίμηση τους. Δημιουργούν με αυτόν τον τρόπο μία ψευδή ταυτότητα που δεν ανταποκρίνεται στον χαρακτήρα τους αλλά στις εικόνες με τις οποίες έρχονται σε επαφή.

Εικόνες βεβιασμένες από εταιρείες και διαφημιστικές. Παραδείγματος χάρη, οι Youtubers έχουν πάντα τους καλύτερους υπολογιστές και τα video games αμέσως μόλις βγουν σε κυκλοφορία. Οι “influencers” του Instagramδημιουργούν ένα προφίλ από εντυπωσιακές αισθητικά φωτογραφίες, ρούχα με την τελευταία τάση της μόδας και μεγάλη ποικιλία από καλλυντικά. Την ίδια στιγμή, όλοι έχουν στην κατοχή τους τα καλύτερα κινητά, την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε γκάτζετ και τα πιο ακριβά λάπτοπ. Αντικείμενα παρεχόμενα από τις αντίστοιχες εταιρείες, ως μέσο διαφήμισης, και όχι ως δείγμα ενός μέσου καταναλωτή.

Εκτός όμως από τα ερεθίσματα που δέχονται οι έφηβοι από την κοινωνία της προβολής και του ναρκισσισμού, οι ίδιες οι τεχνολογικές εξελίξεις αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς, δίνοντας την αίσθηση στα παιδιά ότι πρέπει να τρέξουν και τα ίδια. Να αποκτήσουν καινούργιο κινητό γιατί μετά από ένα χρόνο έχει «παλιώσει» και το καινούργιο μοντέλο έχει νέες δυνατότητες· γιατί πλέον δεν «σηκώνει» τις εφαρμογές, οι οποίες ενημερώνονται συνεχώς· γιατί η κάμερα του εξελιγμένου μοντέλου είναι ελάχιστα καλύτερη από την προηγούμενη.

Υπάρχει λύση;

Το μέτρο είναι η καλύτερη οδός. Οι περισσότεροι θέλουν να είναι μέρος αυτού του τεχνολογικού μαραθωνίου με τις συνεχείς προσθήκες στις δυνατότητες και ευκολίες που αυτός προσφέρει. Δίνει στο άτομο την αίσθηση ότι μετέχει στο σύνολο και γίνεται αποδεκτό από τον περίγυρο. Η ουσία όμως δεν πρέπει να χαθεί. Η ψυχολογική ηρεμία και γαλήνη των νέων προϋποθέτει την σωστή διαπαιδαγώγησή τους από το σπίτι και το σχολείο. Η απομυθοποίηση της εξιδανικευμένης ζωής που προβάλλεται από τα μέσα και η τόνωση της αυτοεκτίμησης των παιδιών οδηγούν στην σωστή καταναλωτική συμπεριφορά. Η θεοποίηση της διαδικτυακής επικοινωνίας και η μανιώδης προσήλωση στα smartphonesκαι τα tablets έχει μοναδικό αντίπαλο την σύσφιξη των σχέσεων μέσα στην οικογένεια και την προάσπιση της πραγματικής και ουσιαστικής επικοινωνίας.