pencil-plus

Λευτέρης Κελαϊδίτης 27 Νοεμβρίου 2018

Πώς να βοηθήσεις μαθητή με ΔΕΠΥ στο σχολείο

Πώς να βοηθήσεις μαθητή με ΔΕΠΥ στο σχολείο

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) είναι μία νευροβιολογική διαταραχή που επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό την μαθησιακή διαδικασία του ίδιου του παιδιού ενώ παράλληλα δημιουργεί νέα δεδομένα μέσα στην τάξη. Ο εκπαιδευτικός του σήμερα, χάρη στην αυξημένη ενημέρωση των τελευταίων χρόνων πάνω σε θέματα ειδικής αγωγής και μαθησιακών δυσκολιών, αναζητά (και οφείλει να αναζητά) τρόπους ώστε η διδασκαλία να είναι εξίσου προσβάσιμη για όλους τους μαθητές.

Στην περίπτωση που σε μία τάξη υπάρχει μαθητής με ΔΕΠΥ, ο εκπαιδευτικός έρχεται αντιμέτωπος με τη δυσκολία να δημιουργήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις και να εφοδιαστεί με πολλή υπομονή  ώστε ο μαθητής να κατανοήσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος του μαθήματος και ταυτόχρονα η υπόλοιπη τάξη να μείνει ανεπηρέαστη. Οι ενέργειες προς αυτήν την κατεύθυνση στοχεύουν στην μείωση της υπερκινητικής συμπεριφοράς του μαθητή· στην προσαρμογή του με κανόνες, οδηγίες και εντολές· στην κατανόηση της έννοιας του χρόνου και στην περάτωση των εκάστοτε δραστηριοτήτων. Πως θα πραγματοποιηθούν αυτοί οι στόχοι μέσα στην τάξη;

Επανασχεδιασμός περιβάλλοντος

Το παιδί με ΔΕΠΥ νιώθει την ανάγκη να κινείται συνέχεια. Επομένως, όταν κάθεται στο θρανίο δεν πρέπει να είναι περιορισμένο, αλλά αντιθέτως να έχει τη δυνατότητα να κινείται για να εκτονώνει την ενέργειά του. Επιπλέον, από τη στιγμή που το παιδί τείνει να κινείται, χωρίς την θέλησή του, αξιοποιήστε αυτήν την πραγματικότητα σε μικροδουλειές, όπως το σβήσιμο/ γράψιμο στο πίνακα, το μοίρασμα φυλλαδίων, άνοιγμα παραθύρων, κλείσιμο πόρτας κ.ά. Με αυτόν τον τρόπο ο μαθητής νιώθει ότι είναι μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας αλλά παράλληλα εκτονώνεται.

Προσαρμογή διδασκαλίας

Το παιδί με ΔΕΠΥ επεξεργάζεται συνήθως το 30% των όσων ακούει. Για να το βοηθήσετε να κατανοήσει όσο το δυνατόν περισσότερα από το μάθημα εντάξετε στην διδασκαλία εκτός από την λεκτική επικοινωνία, αλλά και την εικόνα και τις κινήσεις. Σκεφτείτε δημιουργικά και προσπαθήστε να ανανεώνετε τους τρόπους με τους οποίους εξηγείται το μάθημα. Παράλληλα, ορίστε μία ρουτίνα και «κόψτε» το μάθημα σε μικρότερα κομμάτια και γνωστοποιήστε αυτόν τον χωρισμό στην τάξη. Ο μαθητής με ΔΕΠΥ λειτουργεί ευκολότερα με μικρότερα κομμάτια ύλης.

Προσοχή στη συμπεριφορά

Το παιδί με ΔΕΠΥ έχει ανάγκη από ξεκάθαρες και σύντομες οδηγίες για κάθε εργασία και δραστηριότητα. Τραβήξτε την προσοχή του κοιτώντας το στα μάτια ή με κάποιο άγγιγμα στην πλάτη. Αποφύγετε απαγορευτικά τιμωρίες και παρατηρήσεις που θα δημιουργήσουν αρνητισμό στο παιδί, ενώ αντιθέτως αυξήστε τα ενθαρρυντικά σχόλια ακόμα και για μικρά θετικά βήματα. Είναι γεγονός, ότι δεν μπορούν να ακολουθήσουν με τους ίδιους ρυθμούς τους υπόλοιπους μαθητές της τάξης, επομένως οφείλετε κι εσείς ως εκπαιδευτικοί να έχετε ρεαλιστικούς στόχους για την απόδοση του μαθητή με ΔΕΠΥ. Προσπαθήστε επίσης, να δημιουργήσετε έναν πιο προσωπικό δεσμό με τον μαθητή, και όχι την τυπική σχέση μαθητή-δασκάλου. Μην επιτρέψετε ποτέ την κακομεταχείρισή του από τους συμμαθητές του.

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας δεν θεραπεύεται, αλλά με την σωστή αντιμετώπιση και συμπεριφορά από τους γύρω του, το παιδί μπορεί να κατανοήσει καλύτερα τον εαυτό του και να μάθει να προσαρμόζεται. Η αγωγή, για να είναι αποτελεσματική, προϋποθέτει πολυεπίπεδη στήριξη από τους ειδικούς και τις αντίστοιχες υπηρεσίες.